Alla vinner på coaching

Chefen som coach är en bok som kan sättas i händerna på alla chefer, de kan börja direkt och välja upplägg själva. ”Älskar starten om att prova direkt”, säger en chef som läst manus. ”Praktisk och lättläst!”

Kraven på chefer ökar hela tiden. Ett coachande ledarskap innebär att chefen hjälper sina medarbetare att hitta egna lösningar på sina problem och ta ansvar för dem. Det utvecklar hela organisationen, både chef och medarbetare, och det blir roligare att vara chef – och medarbetare. Utveckling står högst på listan över vad man vill få ut av sitt arbete i dag. Unga medarbetare ”kan själva”.

Det finns många böcker om coaching, men ingen bra handbok skriven direkt för chefer, konkret om ledarskap i vardagen. Nu finns den!

Boken förklarar när man kan coacha, hur man gör och vad man ska se upp med. Tydliga och arbetsrelaterade exempel underlättar förståelsen. Ett kapitel tar upp hur man kan läsa boken, var man kan börja utifrån lärstil.

Coaching förbättrar klimatet på arbetsplatsen, kommunikationen blir öppnare och ärligare och det skapar tillit. Chefen lär sig att lyssna och vara närvarande i situationen och får samtidigt tid över för att lyfta blicken och tänka långsiktigt och strategiskt.

Genom att chefen tränar nya färdigheter ur boken, gör övningar och följer boken steg för steg i olika nivåer, kommer effektiviteten i organisationen att höjas.

Boken gör inte chefen till coach utan till en bättre chef!

Søren Holm upptäckte coaching 1997, utbildad i USA och legitimerad av ICF (International Coach Federation), och en av de första att börja arbeta med metoden i Sverige. Han föreläser ofta både i Sverige och internationellt.

Lena Sobel är civilingenjör och har arbetat som utvecklingsingenjör, förändringsledare och managementkonsult. I eget bolag sedan 2000. Hon är certifierad av ICF och har tidigare skrivit bästsäljaren Mentorn – en praktisk handledning.

Pressrelease till personalchefer