De 10 punkterna är hämtade från LinkedIn, Jeff Haden. Texten och den elfte punkten är inspirerad av hans punkter

Så här tänker jag

Ta dig tid att förklara dina beslut. Även om du är chefen innebär det inte att du är smartare, mer insiktsfull än alla andra. Backa upp påstående med logik, inte position.

Förklara bakgrund och lyssna på frågor och kommentarer.

Jag hade fel

Och du vinner respekt.

Ingen kan ha rätt jämt. Ingen kan allt. Michael Jordan, korad till världens bästa basketspelare sa:Jag har missat mer än 9000 skott i min karriär. Jag har förlorat nästan 300 matcher. 26 gånger har jag fått förtroendet att ta matchavgörande skott och missat. Jag har misslyckats om och om och om igen i mitt liv. Och det är därför jag har lyckats”.

När du erkänner att du hade fel, visar du vem du är, din mänsklighet och vinner respekt

Det var fantastiskt

Feedback är en outnyttjad resurs. Ingen får tillräckligt med beröm. Ingen. Leta efter människor, saker och handlingar att berömma.

Beröm kostar dig inget men är ovärderligt för mottagaren.

Var specifik och konkret. Det underlättar för mottagaren att förstå och lära sig av.

Tack

Var stolt och glad om du får en gåva, oavsett om det är en fysisk sak eller feedback. Förstör inte givarens glädje genom att vrida dig generat. Ta bara ögonkontakt och säg: Tack, vad glad jag blir. Och om du verkligen vill lära dig och är lite modig, fortsätt med ”vad, konkret, var det som du tyckte var särskilt bra?”

Kan du hjälpa mig?

När du behöver hjälp, fråga efter det. Oavsett om det är stort eller smått. Oavsett från vem. Särskilt om det känns pinsamt och besvärligt. Människor älskar att hjälpa till. Forskning visar dessutom vi blir lyckligare av att göra saker för andra människor – så i själva verket hjälper du dem när du ber om hjälp.
Du visar sårbarhet, respekt och en vilja att lyssna – alla kvaliteter hos en god ledare. Och god vän

Förlåt

Vi gör alla misstag och har alla något att be om ursäkt för. Ord, handlingar, glömska, undvikande, inte gett det stöd vi ville etc.

Säg bara förlåt. Utan att fortsätta med förklaringar som kan skapa mnsta lilla skuld hos den andre. (förlåt, men jag blev verkligen arg när du…). Säg förlåt och stå för det. Varken mer eller mindre. Så kan ni båda starta på nytt.

Kan du visa mig? Kan du lära mig?

Råd är kortvarigt, kunskap är för evigt. Att veta vad som ska göras hjälper, men att veta hur och varför är ännu bättre.

När du ber att någon ska lära dig händer flera saker: du visar respekt för den andre och hennes kunnande och du visar tillit till hennes förmåga, erfarenhet och insikt.

Fråga inte bara efter svar, utan be att få bli undervisad och gå träna. Det vinner ni båda på.

Låt mig hjälpa till

Många anser att det är en svaghet att be om hjälp, och gör det därför inte. Men alla behöver hjälp. Alla. Fråga om du kan hjälpa till, eller ännu hellre: erbjud specifik hjälp som kommer ur att du har förstått den andres situation. I en ton av samarbete och jämlikhet, inget klapp på huvudet.

Och kavla sen upp ärmarna och hugg i!

Jag älskar dig

Eller varianter på det, som passar i situationen. Varenda gång du känner det.

Inget alls

Ibland är det bäst att vara tyst. Om du är arg och frustrerad, räkna till tio och tänk efter.

Innan du öppnar munnen, ställ dig i de andras skor och fundera på hur de tänker och känner och vad konsekvenserna blir om du pyser. Det är lätt att återställa om du haft fel i sak, men svårare om någon känner sig sårad och kritiserad på felaktiga grunder, särskilt om det påverkar den andres självkänsla.

Var också tyst för att kunna lyssna ordentligt. Var fullständigt närvarande och lyssna på vad den andre säger och vem hon är. Fundera inte på motargument, egna intelligenta inlägg eller erfarenheter utan var genuint intresserad. Dina efterföljande kommentarer blir då så mycket bättre. Och den andre känner sig sedd.

Svara med en fråga

Vi är sedan barnsben belönade för att ge svar. Rätt svar, dessutom. Men om du verkligen vill få ut det bästa av andra, prova med att först undersöka vad den andre vet och kan och vilka förslag hon har. Träna ett coachande förhållningssätt och din omgivning kommer att utvecklas och växa och du slipper bli en flaskhals.